ČTVRTEK_22.4.
RANNÍ CVIČENÍ
Jóga – celý týden budeme procvičovat 5 jogových pozic. Cviky jsou každý den stejné, aby se je děti naučily dobře ovládat. OBRÁZKY K JÓZE ZDE
Pozice strom: Základní postavení - stoj spatný. Pomalu přeneseme váhu na pravou nohu, levou nohu pokrčíme a chodidlem se opřeme o vnitřní stranu pravé nohy. Rukama přes upažení přejdeme do vzpažení, kde spojíme dlaně. Pomalinku spouštíme spojené ruce před hrudník. V této pozici chvilku vydržíme. Vrátíme se do základního postavení - stoj spatný, kde se uvolníme. Zacvičíme i na druhou stranu.
Pes hlavou dolů
V pozici psa hlavou dolů zpevníme střed těla, zatlačíme do dlaní a překlopíme nárty na celá chodidla, která zatlačíme na šířku boků do podložky. Vytlačujeme se od celých dlaní, máme rovná záda, ramena tlačíme od uší, sedací hrboly jsou nejvyšším bodem našeho těla, jako bychom je chtěli opřít o strop.
Ježek
Základní postavení: leh na zádech. Přednožíme skrčmo, obejmeme rukama kolena a přitáhneme je co nejblíže k tělu. Výdech: předkloníme hlavu ke kolenům. Nádech: vrátíme se do lehu.
Kobylka
Základní postavení: leh na břiše s rukama podél těla a hlavou opřenou o bradu. Ruce zasuneme pod stehna. Výdech: zanožíme pravou nohu (nebo obě nohy) a chvilku v této poloze vydržíme. Nádech: pravou nohu (nebo obě nohy) přinožíme zpět (položíme na podložku). Zacvičíme i na levou nohu.
Tygr
Základní postavení: klek sedmo (vadžrásana)
Předpažíme a zvolna přecházíme do vzporu klečmo.
Výdech: S výdechem svěsíme a uvolníme hlavu, skrčíme pravou nohu, až se koleno dotkne čela.
Nádech: zanožíme pokrčmo pravou nohu, zakloníme hlavu a pohled nám směřuje vzhůru.
Zacvičíme 4x pravou nohou a pak 4x levou nohou.
Nádech: zvedneme se do kleku a předpažíme.
Výdech: pomalu se vracíme do základního postavení: s nádechem se s předpaženýma rukama zvedneme do kleku a s výdechem si sedneme do kleku sedmo.
Básnička s pohybem
Třídíme odpad
I když jsme jen malé děti Ukazovákem a palcem naznačíme „malé“ před obličejem
umíme už třídit smetí Několikrát ukážeme nataženou rukou do rázných směrů
modrá, žlutá, zelená Opakujeme ukazování druhou rukou
víme, co to znamená Palec nahoru
Nedá nám to žádnou práci Kroutíme hlavou a rukou „ne ne ne“
už jsme jako dospěláci. Ruce dáme vzhůru
Papír, plasty, sklenice, Prsty ukazujeme jedna, dva, tři,
nápojové krabice. Dlaněmi obkreslíme obdélník
Prší, prší jen se leje, Z rukou vytvoříme stříšku nad hlavou
popelář se na nás směje. Pořádně se „zakřeníme“
Rychle z auta vyleze, Rychle běžíme na místě
odpadky nám vyveze. A řídíme auto
KOMUNITNÍ KRUH
- OTÁZKA DNE: Co se dá pěstovat na zahrádce a není třeba kupovat dovážené z daleka?
TÉMA TÝDNE: DNES JE DEN ZEMĚ!!! (OMALOVÁNKA)
- OPAKUJEME:
- Povídáme si o planetě Zemi. Země totiž slaví svůj svátek…
- Den Země je den věnovaný naší planetě Zemi. Slaví se každý rok 22. dubna a to od roku 1970.
- Co roste z vody?
- Balená voda x voda z kohoutku-která je dražší a proč?
- Jaká znáš skupenství vody?
- Koloběh vody
- Kde voda pomáhá? (mlýn/elektrárna,)
- Co žije ve vodě?
- Jíme a smýšlíme egologicky
- NOVÉ:
- Třídíme odpad, recyklace -na co je která popelnice a jak jí bezpečně poznáme? Žlutá plast, modra papír, zelená a bílá sklo a další speciální koše na elektro, jedlé tuky a oleje, bio a použité nepoškozené oblečení
- Co vytřídit nejde, patří do černé popelnice
- Rozklad
- ohryzek 16 dní
- papír 4 měsíce
- slupka od banánů 5 měsíců
- vlněná ponožka 1,5 roku
- krabice od nápoje 7 let
- plechovka 15 let
- žvýkačka 50 let
- pet lahev 100 let
- sklo 3000 let
- polystyren nikdy
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
Projekt
Odpadky a jejich rozklad v přírodě názorně
- vybereme materiál -papír, sáček, sklo, ..
- vykopeme tři díry v zemi
- vložíme zkoumaný objekt
- označíme místo
- zahrneme hlínou
- poznamenáme si dnešní datum
- čekáme, co se stane po měsíci, za půl roku.
PŘEDČTENÁŘSKÁ GRAMOTNOST
Co se stane s věcmi, které házíme do popelnic? Některé jsou odvezeny na skládku a potom spáleny. Sklo, kovy, papír, plasty a bio je možné recyklovat, tedy znovu použít k výrobě jiných věcí. Pojďme si vyjmenovat, co všechno je skleněné, kovové, plastové a co se dá kompostovat.
PRACOVNÍ LIST - Z ČEHO JSOU VĚCI?
PRACOVNÍ LIST - SLABIKY - nejprve s dětmi slabiky vytleskáme a pak děti počítají. Starší děti by měly zvládnout rovnou vytleskat a slabiky spočítat.
Pobyt a hra venku